måndag 16 december 2013

Hungerspelen av Suzanne Collins

Titel: Hungerspelen (The Hunger Games)
Serie: Hungerspelen #1 (The Hunger Games #1)
Författare: Suzanne Collins
Sidantal: 304

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: Varje år direktsänds hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Som straff för upproret måste varje distrikt skicka två ungdomar mellan tolv och arton år ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplan där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem.

Katniss Everdeen är fjorton år och älskar sin lillasyster Prim över allt annat. Hon försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot hungerspelen finns inget skydd. När Primrose Everdeen dras i lottningen ser Katniss ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Mina tankar: Kan man säga annat än att Hungerspelen är fantastisk? Svar: nej. Men seriöst, jag älskar dem.

Hungerspelen börjar bra med att man får bakgrundsinformation om varför spelen finns och om hur samhället fungerar. Händelserna kommer så snabbt och pang så sitter man där och är helt fast. Det är riktigt bra miljö- och karaktärsbeskrivningar. Jag ser allt så tydligt framför mig under tiden som jag läser och karaktärerna känns realistiska.

Jag älskar att den delen av boken när de kommer till huvudstaden och alla förberedelser de går igenom. Klasskillnaderna är verkligen brutala! Stylisterna pladdrar på om sina extremt ytliga liv och problem samtidigt som de gör i ordning ungdomarna som ska in på en arena och slåss för sina liv i direktsänd TV, vilket fungerar som underhållning för huvudstadsinvånarna. Det är ju helt sjukt.

Boken är skriven ur Katniss perspektiv vilket gör att man bara får veta saker som hon vet, se saker som hon ser. Inga problem med det egentligen, jag trivs i hennes huvud. Hon är härligt sarkastisk och kritisk utan att bli bitter (det är det nog lätt att bli!). Men jag hade gärna fått veta mer om hur spelet funkar. Som i filmerna får man ju se spelledarna när de styr vad som händer i kontrollrummet.

Jag hade också gärna velat få veta lite mer om varför samhället är som det är. Hur de blev uppdelade i distrikt och hur huvudstaden kan ha sån total kontroll över dem alla. Jag undrar också lite över vad som hände med resten av världen, för som jag förstår det så är alla distrikten uppdelade bara i Nordamerika.


Spoilers! Markera för att läsa. 

  • Muttarna i slutet är ju sjukt läskiga! Alltså, jag kan ta att det är något slags framavlat, stort och läskigt hunddjur som jagar dem. Men ögonen! De har de andra spelarnas ögon. Och Peeta sa något om att: "tänk om det är deras riktiga ögon"... Fy fasiken. Mår illa. :( 

Minnesvärda citat: 
  • "Det är egentligen inte så stor skillnad på livet i Distrikt 12 och livet på arenan. Förr eller senare måste man sluta springa, vända sig om och möta den som vill se en dö. Det svåra är att finna modet att göra det." 
Betyg: Den får 4+/5 av mig.


Böckerna i serien: 
1. Hungerspelen 
3. Revolt

4 kommentarer:

  1. Vilken sida i boken kommer citatet ifrån? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev inte ner det, tyvärr. :/ Ska börja göra det!

      Radera
  2. på vilket sätt förbereds deltagarna i hungerspelen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blir "förberedda" på lite olika sätt. En grej är att de blir fixade för att vara snygga i tv, vad jag kommer ihåg i alla fall så vaxade de benen på Katniss och noppade ögonbrynen eller nåt sånt. De öva på och visa upp sina skills, vad det än är. Göra fällor, skjuta pil, måla kamouflagemönster, osv. Har för mig att det även diskuterades om de skulle alliera sig med andra spelare och i så fall vilka. Men allt detta är väl mest bara snabbövningar och mest för att tv-tittarna ska lära känna dem innan spelet börjar förmodar jag, så att de vet vem de tycker om eller inte och sådär. :)

      Radera