onsdag 19 februari 2014

"Tomorrow, When the War Began" av John Marsden

Titel: Tomorrow, When the War Began
Serie: Tomorrow #1
Författare: John Marsden
Sidantal: 284

Köp den: Adlibris - CDON - Bokus

Handling: When Ellie and her friends return from a hiking trip in the Australian bush, they find things hideously wrong - their families are gone. Gradually they begin to comprehend that their country has been invaded and everyone in their town has been taken prisoner. As the reality of the situation hits them, they must make a decision - run and hide, give them selves up and be with their families, or fight back.

Mina tankar: Det är intressant hur det kan vara med omläsningar. Jag läste ju den här serien för sju år sedan, när jag precis börjat högstadiet. Jag minns inte så mycket specifika händelser i böckerna, men jag minns känslan jag hade när jag läste dem. Det är svårt att beskriva, men det är väl så för alla antar jag, att man får olika känslor för olika böcker. I alla fall så blev jag så himla glad när jag började läsa den här för jag fick samma känsla i kroppen som jag fick första gången. Vissa grejer hade jag inga medvetna minnen av alls, men när det till exempel beskrevs hur det såg ut på platsen där de campade i början av boken så målades samma bilder upp i mitt huvud som då för sju år sedan. Bilder som jag inte ens kom ihåg att jag hade! Det är ju så coolt.

Personerna är så realistiska, de är alla totalt olika men Marsden har ändå lyckats få till så himla vackra vänskaper mellan dem. Vi har personer som Ellie och Homer; de har vuxit upp på gårdar, vet hur man gör saker och är inte rädda för att jobba hårt. Fi; en vän liten tjej som vuxit upp i ett fint hus och vet inte ens vad tvåminutersnudlar är för något. Vi har Corrie; en ganska vanliga tjej och Ellies bästa vän, Kevin är hennes pojkvän och är ganska feg. Lee; en tystlåten fiolspelande filmnörd. Robyn; en religiös tjej som gör vad som krävs för att överleva. Och så har vi Chris, som med hjälp av alkohol förmodligen är den som anpassat sig sämst till deras nya liv.

Den är så himla bra uppbyggd, boken. I ena stunden är det skrämmande och sorgligt och i nästa är det så otroligt roligt och lättsamt. Jag kastas fram och tillbaka mellan känslorna, skrattar ibland för att de är så roliga och gråter ibland för att jag verkligen känner med dem. Tempot är högt utan att viktig information gås förbi, det är lagom mycket detaljer och målande beskrivningar. Jag älskar det John Marsden har skapat! :)


Minnesvärda citat/delar: 
  • "Corrie, we were still innocent. Right up to yesterday. We didn't believe in Santa Claus, but we believed in other fantasies. You said it. You said the big one. We believed we were safe. That was the big fantasy." - s. 107
  • "I didn't feel like a criminal, but I didn't feel like a hero either." - s. 216

Betyg:
Jag älskar den här boken. Den är så fin och vacker på något sätt mitt i allt det hemska, och den väcker jobbiga frågor om livet. 5/5 så klart. 

Böckerna i serien: 
1. Tomorrow, When the War Began


3 kommentarer:

  1. Sv: Ja! Och om man kollar på Goodreadsbetyget så verkar också andra boken Eona vara väldigt bra! :)

    Och yaay hurra för Imorgon-serien! En av mina favoriter någonsin! <3

    SvaraRadera
  2. Älskade den här boken när jag var yngre :)

    SvaraRadera