lördag 5 september 2015

Hur jag tänker när jag betygsätter

När jag startade den här bloggen så hade jag ett betygssystem som gick från "gillar inte" till "älskar". Jag hade också små tillhörande illustrationer. T ex den här, som då stod för 3/5 stjärnor:
Jag tröttnade dock snabbt på detta system, det kändes helt enkelt inte så rättvisande och lite luddigt. I och med att jag börjat använda Goodreads mer frekvent så har det känts naturligt att övergå till deras femstjärniga skala även på bloggen.

Under den senaste tiden har jag alltså bara skrivit exempelvis 4/5 rakt upp och ner, med tillägget halva stjärnor. Ibland känner jag att en bok var riktigt bra, men att det inte räcker för full pott - då är det ju smidigt att kunna ge den fyra och en halv. Mer än fyra men inte en hel femma. Perfekt! Tyckte det började bli lite tråkigt att bara skriva ut det med siffror, så nu har jag fixat bilder av stjärnor för att illustrera betyget istället. Inte alls originellt, I know, men det ser roligare ut och känner mig nu så bekväm med denna betygsskala att jag inte vill byta till något annat.


Med det sagt vill jag även passa på att prata om hur jag tänker när jag betygsätter böckerna jag läst. För det mesta är det ganska lätt, jag får ganska tidigt en känsla för vad jag tycker om boken. Ibland blir jag förstås överraskad av slutet, eller en twist som lyfter boken och då kan den få lite högre betyg än det jag från början tänkte. I slutändan är det ändå helhetsintrycket som avgör vad det blir.

Jag tänker verkligen inte ge sken av att vara någon litteraturvetare av rang, utan det jag tar med mig när jag betygsätter böckerna är min upplevelse av dem. Vad min upplevelse av en bok blir beror så klart mycket på vad jag förväntar mig av den. Två totalt olika böcker kan få samma betyg, även om jag tycker att den ena håller högre kvalitet än den andra. Till exempel har jag gett både första delen i House of Night och Berättelsen om Pi fyra stjärnor. Detta betyder definitivt inte att jag tycker de är lika bra. Tvärt om. Berättelsen om Pi tycker jag var en väldigt kraftfull och tankeväckande roman om livet med tydliga filosofiska inslag. House of Night är lättsmällt underhållning.

Jag tänker såhär. När jag läser House of Night så gör jag det för att jag vill ha lättsmällt underhållning, och när jag betygsätter den så jämför jag den med andra böcker som läst för samma syfte. Det hade liksom inte varit rättvist att jämföra den med Berättelsen om Pi. Eftersom det är två totalt olika böcker.

Och så försöker jag så klart väga in vad jag tyckte om bland annat karaktärerna och hur de utvecklas, världsuppbyggnaden och berättarstil/-teknik.

Hur tänker ni när ni betygsätter böcker ni läst? :3

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om hur du tänker! Vilket betyg jag ger varierar väldigt mycket utifrån vad jag har för förväntningar på boken och jag tycker faktiskt att det är helt ok. Det känns inte schysst att bedöma t.ex. "Berättelsen om Pi" och "House of Night" som du nämner på precis samma sätt eftersom de faktiskt inte strävar efter samma sak. En del böcker bedömer jag efter hur underhållande de är och en del utifrån om de ger en "något mer" eller inte.

    Sen är det ju många som helt avstår från att använda sig av en betygsskala p.g.a. att det blir lite godtyckligt. Men personligen tycker jag ändå det är kul att faktiskt se vad olika personer ger för betyg på en bok eftersom det ger en fingervisning om den personens smak, men det är ju klart att man inte kan lägga alltför stor vikt endast utifrån vilket betyg en bok har fått :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och kul att läsa hur du tänker också!
      Jag tycker också det är kul att se vad andra har gett för betyg, även om det som du säger kan bli lite godtyckligt. Så det är väl bäst i kombination med argument till åsikterna, som ett komplement liksom.

      Och nej precis, man borde verkligen inte lägga för mycket värdering bara i andras betygsättning. Jag har blivit överraskad orimligt många gånger bara för att jag skapat mig förutfattade meningar om böcker. Tror liksom att bara för att en person tyckte boken var sådär så kommer jag också göra det, bara för att märka att jag ändå tycker något annat, och blir lika förvånad varje gång. Så sjukt, haha. ^^

      Radera