tisdag 11 juli 2017

"En mörderska bland oss" av Hannah Kent


Titel: En mörderska bland oss
Författare: Hannah Kent
Antal sidor: 368
Utgiven: 2013
Goodreads-snitt: 4,0

Köp den: Adlibris  Bokus




Handling: Norra Island 1829. Överfulla fängelser gör att pigan Agnes Magnúsdóttir – dödsdömd för sin medverkan i ett brutalt dubbelmord – inhyses på den avsides belägna gården Kornsà i väntan på avrättning. Rädsla och avsky gör att familjen inledningsvis undviker all kontakt med Agnes. Med tiden börjar man dock inse att hon kanske inte är det kallblodiga monster hon utmålats till.

Den här boken alltså, en sån speciell och annorlunda godbit. Fastnade så hårt för den. Jag tror att det faktum att den faktiskt är baserad på en verklig händelse gjorde den extra lockande för mig. Själva berättelsen är fiktion, men den tar avstamp i händelserna runt en viss Agnes Magnúsdóttir, den sista personen på Island att bli avrättad år 1829.

Att den utspelar sig på Island märks verkligen! Nu har jag ju aldrig varit på Island, men omgivningarna och vardagslivet på Island beskrivs så levande och ingående att det inte går att missa. Stundtals sveptes jag med så starkt i berättelsen att jag verkligen såg de vindpinade små stugorna, pigorna och drängarna som hukande hastade runt med gårdarnas sysslor...

Den är visserligen mycket långsam, men jag upplevde ändå att det fanns ett starkt driv i texten som gjorde att jag aldrig tappade nyfikenheten. Det var snyggt gjort tycker jag, hur det sakta men säkert genom samtal med en präst kom fram detaljer som ledde upp till dagen för mordet som Agnes tillsammans med två andra är anklagad för.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar