onsdag 19 juli 2017

Två nygamla böcker

Idag var jag hemma hos mina föräldrar. Mamma berättade att hon hade hittat en hög med böcker uppe på vinden som jag kunde kolla igenom om jag ville, eftersom en del av det hade varit mitt när jag var liten. Jublade lite över den här, Det osynliga barnet av Tove Jansson. Har ju återupptäckt Mumin ganska nyss, och har faktiskt denna hemlånad från bibblan nu, men läser ju hellre den här gamla fina.

En rolig grej med just det här exemplaret är att det finns en stämpel i den... från mitt gamla lågstadieskolbibliotek. Hehe. Som bibliotekarie har jag hört (och genomskådat) typ alla förklaringar som finns till varför en bok inte blivit inlämnad eller bedyranden om att den faaaktiiiskt visst har lämnats in. Vi har väl alla varit den personen? Tydligen jag också. Så klart! Pappa sa att jag får akta mig så det inte dyker upp ett argt brev med faktura för boken nu många år senare. ;)

❤❤❤


Ibland får jag böcker av farmor och farfar som de redan läst och rensat ut. Oftast är det deckare som inte är något för mig, men ibland hänger det med guldklimpar. Höll på att missa denna eftersom jag inte kollat igenom ordentligt. På väg in till emmaus där jag skulle lämpa av kassarna upptäckte jag en bok som åkt ur kassen när jag sladdat fram på vägarna, den ville väl helt enkelt bara påpeka att jag nog ville ha just den, trots allt. Och så klart jag ville det! Det var ju Den hemliga trädgården, som jag i och för sig redan har läst men gärna behåller, för den är så fin och kommer vilja läsa om den flera gånger.

2 kommentarer:

  1. Den hemliga trädgården har jag oläst i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan jag rekommendera! Den är jättefin verkligen.:)

      Radera